Edukacja Gospodarka Odpadami
Aby nauka była prostsza i przyjemniejsza udostępniamy linki umożliwiające dokładne zapoznanie się z zasadami segregacji.
- https://naszesmieci.mos.gov.pl/jak-segregowac pozwala zapoznać się z ogólnopolskim programem „5 za segregację”.
- https://segregujna5.um.warszawa.pl/sprawdz-sie/ strona stworzona przez miasto Warszawa, na której można zapoznać się
z zasadami segregacji, rozwiązać test „sprawdź się”jako formę zabawy i edukacji, strona posiada także wyszukiwarkę odpadów i odpowiada na pytanie: ,,gdzie wyrzucę”. - https://www.cludo.pl/pan-smieciarz/ dla bardziej mobilnych podpowiadamy o możliwości skorzystania z ogólnodostępnych aplikacji, które możemy pobrać na telefon, są to między innymi: „Pan Śmieciarz”. W rozmowie ze sztuczną inteligencją dowiesz się czym jest recykling, gdzie wyrzucić starą lalkę i każdy inny odpad.
EDUKACJA JEST WAŻNA
Nowela ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie wprowadziła istotne zmiany. Najważniejszą jest obowiązek segregacji, który został nałożony na wszystkich właścicieli nieruchomości. Sam sposób segregacji nie uległ jednak zmianie. Segregujemy odpady dzieląc je na pięć frakcji: plastik i metale (wraz z opakowaniami wielomateriałowymi), szkło, papier, bioodpady w tym odpady zielone oraz odpady zmieszane. Również kolorystyka worków i pojemników na odpady utrzymana została w dotychczasowych, znanych już naszym mieszkańcom barwach, tj. kolor żółty – plastik i metale, zielony – szkło, niebieski – papier, brązowy – bioodpady w tym odpady zielone oraz czarny – odpady zmieszane. Każdy z worków dostarczanych na terenie gminy Bobolice opisany jest krótką legendą informującą o tym, co można wrzucać, a czego nie wrzucać. Warto tez pamiętać o kilku prostych zasadach przed wrzuceniem odpadów do pojemników: należy opróżnić opakowanie z resztek żywności, ale nie musimy ich myć, bioodpady w tym odpady zielone oraz szkło zawsze wyrzucamy bez opakowań foliowych, odkręcamy nakrętki, ale nie musimy zdzierać etykiet, a jeśli zgnieciemy butelkę lub kartonik po mleku, zajmą one mniej miejsca.
A wszystko to, czego nie możemy już wysegregować trafia do odpadów zmieszanych.
Aby nauka była prostsza i przyjemniejsza udostępniliśmy na stronie internetowej gminy linki umożliwiające dokładne zapoznanie się z zasadami segregacji. Strona https://naszesmieci.mos.gov.pl/jak-segregowac pozwala zapoznać się z ogólnopolskim programem „5 za segregację”. Dostępny jest również link do strony stworzonej przez miasto Warszawa https://segregujna5.um.warszawa.pl/sprawdz-sie/. Na stronie można zapoznać się z zasadami segregacji, umożliwiono rozwiązywanie testów jako formę zabawy i edukacji „sprawdź się”. Strona posiada także wyszukiwarkę odpadów. I co najważniejsze odpowiada na pytanie: ,,gdzie wrzucę”.
Dla bardziej mobilnych podpowiadamy o możliwości skorzystania z ogólnodostępnych aplikacji, które możemy pobrać na telefon, są to między innymi: „Pan Śmieciarz”. W rozmowie ze sztuczną inteligencją dowiesz się czym jest recykling, gdzie wyrzucić starą lalkę i każdy inny odpad. Tajniki działania Pana Śmieciarza możemy poznać udając się na stronę https://www.cludo.pl/pan-smieciarz/
Fot. źródło: https://naszesmieci.mos.gov.pl/materialy
Czego NIE kompostujemy!
Błędem, który popełniamy najczęściej jest wrzucanie do kompostownika części roślin chorych i uszkodzonych przez szkodniki. Zarodniki grzybów oraz jaja i zimujące larwy szkodników mogą przetrwać proces kompostowania. Wrzucanie chwastów w pełnej dojrzałości, jest kolejnym błędem podczas kompostowania. Możemy kompostować chwasty jednoroczne ale zerwane zanim zdążyły wytworzyć nasiona. Nie powinno się również kompostować chwastów wieloletnich, które z łatwością odradzają się z korzeni. Nie można kompostować materiałów organicznych, które mogą zawierać różnorakie chemikalia. Nie wrzucamy zatem do kompostownika gazet i zadrukowanego papieru. a także tektury powlekanej (np. kartonów po mleku czy sokach). Bezwarunkowo do kompostownika nie wolno wrzucać malowanego i impregnowanego drewna, opakowań po nawozach sztucznych i chemicznych środkach ochrony roślin, popiołu z grilla z podpałką, leków, kosmetyków i starych baterii. Do kompostownika nie mogą również trafić odpadki pochodzenia zwierzęcego, czyli kości, tłuszcz, mięso, całe jaja (dozwolone są same skorupki) i nabiał. Rozkładające się resztki są miejscem namnażania się szkodliwych drobnoustrojów, przez co wydzielają nieprzyjemny zapach, który może przeciągać szczury. Ze względów sanitarnych nie wolno wrzucać do kompostownika zwierzęcych odchodów, kociego żwirku i ściółek z klatek zwierząt. Nie wrzucamy również liści dębu, orzecha włoskiego.
Fot. źródło: https://naszesmieci.mos.gov.pl/materialy
Wszystko to, czego nie można odzyskać w procesie recyklingu (z wyłączeniem odpadów niebezpiecznych), należy wrzucać do pojemnika z odpadami zmieszanymi.
To o czym warto i należy pamiętać, to fakt, że im więcej osób kompostuje odpady, tym mniej odpadów trafia do całego systemu (do firmy odbierającej), a co za tym idzie – zmniejsza się obciążenie z tytułu zagospodarowania tychże odpadów. W efekcie będzie miało to przełożenie na zmniejszenie ogólnego kosztu systemu gospodarowania odpadami w gminie. Obecnie kwota zwolnienia (2,00 zł od metra sześciennego zużytej wody), która została uchwalona przez Radnych Rady Miejskiej w Bobolicach jest wyższa od zwolnień przyjętych w innych gminach, które zdecydowały się również na wybór metody ustalania opłaty na podstawie ilości zużytej wody z nieruchomości. Ilość kompostowanych odpadów będzie miała faktyczne przełożenie na funkcjonowanie całego systemu gospodarki odpadami po upływie co najmniej pierwszych sześciu miesięcy. Jak widać kompostowanie bioodpadów w tym odpadów zielonych ma znaczenie dla wszystkich: dla całego systemu gminnego i dla pojedynczego mieszkańca, właściciela nieruchomości zamieszkałych budynkami jednorodzinnymi.
Należy pamiętać, że do skorzystania ze zwolnienia z racji posiadania kompostownika, upoważnieni są zgodnie z zapisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, właściciele nieruchomości zabudowanych budynkami jednorodzinnymi. Zwolnienie to będzie przysługiwało po złożeniu przez właściciela nieruchomości zabudowanych budynkami jednorodzinnymi oświadczenia o posiadanym kompostowniku. Oświadczenie będzie składane każdorazowo/corocznie podczas składania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W razie stwierdzenia, że właściciel nieruchomości mimo złożonego oświadczenia, nie posiada kompostownika lub nie kompostuje odpadów, nastąpi utrata zwolnienia. O ponowne zwolnienie właściciel nieruchomości zabudowanych budynkami jednorodzinnymi będzie mógł starać się dopiero po upływie, co najmniej 6 - ciu miesięcy.
Wszyscy, którym zwolnienie będzie przysługiwało, nie będą zaopatrywani w worki na bioodpady w tym odpady zielone, co jest równoznaczne z brakiem odbioru tych odpadów z ich nieruchomości przez firmę odbierającą odpady.
"Śmieci po nowemu"
Wraz z wejściem w życie w dniu 6.09.2019 r., znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie, wszystkie gminy zostały zobligowane do wprowadzenia zmian w systemie gospodarki odpadami. Przeprowadziliśmy analizę dotychczasowego funkcjonowania całego systemu, rn.in. wyboru odpowiedniej metody naliczania opłaty tzw. „śmieciowej”. Analizy wykazały, że po kilku łatach funkcjonowania metody „od osoby”, metoda ta nie objęła systemem wszystkich osób faktycznie wytwarzających odpady na terenie gminy Bobolice. Analizując inne dopuszczone ustawą metody najbardziej wymierną i sprawiedli wą wydaje się być metoda naliczania opłaty na podstawie ilości zużytej wody z danej nieruchomości. W dniu 4 grudnia 2019 r. podczas sesji Rady Miejskiej w Bobolicach, radni podjęli wszystkie obowiązkowe uchwały w zakresie uregulowania gospodarki odpadami. Uchwały podlegają weryfikacji przez nadzór, a następnie publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego. Po skutecznej publikacji uchwały wejdą w życie z dniem 01.02.2020 roku. Podjęto uchwały w sprawie:
- uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Bobolice:
- regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Bobolice i wprowadza obowiązkową segregację odpadów dla wszystkich mieszkańców,
- podlega on zaopiniowaniu przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego - w tej sprawie uzyskano jego pozytywną opinię;
- określenia metody ustalania opłaty zagospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty na nieruchomościach zamieszkałych położonych na terenie Gminy Bobolice:
•dokonano wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy na podstawie ilości zużytej wody z danej nieruchomości,
- do ilości zużytej wody nie wlicza się ilości wody bezpowrotnie zużytej, tj. takiej, z której nie powstają ścieki, przy czym ilość wody zużytej bezpowrotnie ustalana jest na podstawie dodatkowego zainstalowanego i zalegalizowanego przez Regionalne Wodociągi i Kanalizację Spółka z o.o. w Białogardzie
wodomierza, a właściciel nieruchomości ma zawartą pisemną umowę na dostawę wody bezpowrotnie zużytej ze spółką,
- ustalono stawki za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości 10,00 zł za 1 m zużytej wody z danej nieruchomości, jeżeli został dotrzymany obowiązek selektywnej zbiórki odpadów oraz 20,00 zł za 1 m* zużytej wody z danej nieruchomości, jeżeli nie został dotrzymany obowiązek selektywnej zbiórki odpadów, co stanowi dwukrotność stawki podstawowej,
- opłata za gospodarowanie odpadami stanowi iloczyn zużytej wody na nieruchomości oraz ustalonej stawki,
- ilość zużytej wody będąca podstawą ustalenia wysokości za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi:
średniomiesięczne zużycie wody z nieruchomości zamieszkałej liczone za okres od 1 stycznia do 30 listopada roku poprzedzającego naliczenie opłaty, ustalone w oparciu o wskazanie wodomierza głównego zalegalizowanego przez Regionalne Wodociągi i Kanalizację Spółka z o.o. w Białogardzie,
- przeciętną normę zużycia wody na jednego mieszkańca miesięcznie wynoszącą 3 (trzy) m3, określoną w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody, w przypadku nieruchomości, dla których nie można ustalić ilości zużytej wody ze względu na brak opomiarowania zużycia wody z nieruchomości lub brak podłączenia do sieci wodociągowej lub woda dostarczana jest do nieruchomości z własnego ujęcia lub jest to pierwsza opłata na nowo zamieszkałej/nowo zabudowanej nieruchomości,
- średniomiesięczne zużycie wody z ostatnich sześciu miesięcy zamieszkiwania w przypadku nieruchomości zamieszkałych, które nie były zamieszkałe przez pełen okres, tj. od 1 stycznia do 30 listopada roku poprzedzającego naliczenie opłaty,
- szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
- uchwała podlega zaopiniowaniu przez
Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego - w tej sprawie uzyskano pozytywną opinię,
- określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, terminu i miejscu składania deklaracji przez właścicieli nieruchomości zamieszkałych:
- z nowym wzorem deklaracji, zasadami jej wypełniania i pozyskiwania danych potrzebnych do ustalenia wymiaru opłaty będzie można zapoznać się już w najbliższym wydaniu Bobolickich Wiadomości Samorządowych,
- zwolnienia z części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady w tym odpady zielone w kompostowniku przydomowym proporcjonalnie do zmniejszenia kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z gospodarstw domowych:
- ustalono częściowe zwolnienie w wysokości 2,00 zł od stawki obowiązującej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli został dotrzymany obowiązek selektywnej zbiórki odpadów.
Czym jest kompostownik?
Kompostownik to pojemnik, w którym w procesie kompostowania powstaje nawóz organiczny, czyli kompost. Do wykonania kompostownika używa się różnych materiałów, np. drewna, metalu, tworzywa sztucznego. Kompostowniki dzielimy na zamknięte, otwarte i obrotowe.
Co reguluje zasady usytuowania komposto- wników?
Kwestie lokalizacji kompostowników odpowiednio do ich wielkości reguluje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Zgodnie z zapisami w.w. rozporządzenia w zabudowie jednorodzinnej, zagrodowej i rekreacji indywidualnej odległość kompostownika o pojemności do 10 rn powinna wynosić co najmniej 5 metrów od okien i drzwi zewnętrznych do pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi oraz 2 metry od granicy działki sąsiedniej, drogi (ulicy) lub ciągu pieszego. Większy kompostownik, o wymiarach od 10-ciu do 50-ciu m3, to już konieczność odsunięcia go aż 30 m od domu sąsiada, 7,5 m od granicy działki oraz 10 m od linii rozgraniczającej drogi lub ciągu pieszego. Warto tutaj zauważyć, że większość dostępnych na rynku kompostowników mieści się w pierwszej kategorii i nie przekracza pojemności 10001 (czyli 1 m3).
Co to jest kompostowanie?
Kompostowanie, to naturalna metoda unieszkodliwiania i zagospodarowania odpadów, polegająca na rozkładzie substancji organicznej przez mikroorganizmy czyli recykling organiczny. Proces kompostowania może zachodzić przy udziale bakterii lub dżdżownic. W kompostownikach przydomowych działają oba te procesy. W górnej części działają głównie bakterie, natomiast w części dolnej swoja pracę rozpoczynają dżdżownice. Ciekawostką jest, że dżdżownica jest w stanie przerobić w ciągu doby tyle materiału ile sama waży. W efekcie działań bakterii i dżdżownic powstaje stabilna substancja próchnicza, która może być stosowana jako nawóz organiczny. Kompostowanie ma więc same zalety - ogranicza ilość odpadów i daje wartościowy nawóz naturalny pod uprawy. Nawóz organiczny sprawia, że gleba jest bardziej pulchna i przewiewna, a to z kolei pozytywnie wpływa na rozwój roślin. Jest bogatym źródłem materii organicznej i zarazem najtańszym materiałem do użyźniania gleby. W przeciwieństwie do nawozów mineralnych i obornika, kompost nie stwarza zagrożenia przenawożenia lub zatrucia środowiska. Stosowanie kompostu zalecane jest w amatorskich uprawach na działkach, w ogrodach przydomowych oraz w uprawach ekologicznych.
Co kompostujemy?
Proces kompostowania bioodpadów w tym odpadów zielonych jest taki sam jak w przypadku kompostowników ogrodowych. Warto jednak wiedzieć, że bioodpady w tym odpady zielone są zróżnicowane pod względem zawartości wody, węgla czy azotu. Najlepszy dla zachodzących w kompostowniku procesów jest różnorodny materiał, czyli mieszanie resztek kuchennych i ogrodowych.
W kompostowniku zaleca się układać pozostałości po cięciu, pieleniu, koszeniu trawnika i oczyszczeniu terenu, tj. trawę, zdrewniałe fragmenty roślin, warzywa, zioła, owoce, chwasty, korzenie i przyschnięte kwiaty. Chwasty powinno się umieszczać jeszcze przed wytworzeniem nasion, gdyż mogą się rozprzestrzenić. Z resztek z domu lub gospodarstwa przydatne są skorupki jaj, fusy z kawy i herbaty, słoma, popiół powstały w paleniskach domowych opalanych drewnem, resztki owoców i warzyw. Warstwy w kompostowniku najlepiej układać tak, aby odpady z dużą ilością azotu (czyli wszystko to co zielone) przekładały się z warstwami „węglowymi” (zdrewniałe części roślin).
NOWE ZASADY GOSPODARKI ODPADAMI JUŻ OD 6 WRZEŚNIA!
Od dnia 6 września 2019 roku obowiązują zmiany do ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie. Najważniejszą zmianą jest obowiązkowa segregacja zbierania
i odbierania odpadów komunalnych przez każdego! Co oznacza, że nie będzie już możliwości wyboru braku selektywnej zbiórki. Wszyscy mieszkańcy, którzy zadeklarowali wcześniej brak prowadzenia selektywnej zbiórki będą zobowiązani złożyć nową deklarację. Brak segregacji ustawowo obliguje samorządy do nałożenia nawet czterokrotnie wyższej opłaty za gospodarowanie odpadami.
Nowe zapisy kładą nacisk na finansową stronę systemu gospodarki odpadami - system musi być systemem bilansującym się. Opłaty pobrane od mieszkańców za gospodarowanie odpadami, muszą pokryć koszty:
a) odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych;
b) tworzenia i utrzymania PSZOK-ów;
c) obsługi administracyjnej tego systemu;
d) edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi.
Wprowadzone zmiany zobowiązują samorządy do ponownej analizy funkcjonowania całego systemu gospodarki odpadami. Wiele samorządów decyduje się na zmianę metody naliczania stawek za śmieci.
Ustawodawca w art. 6j ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach proponuje cztery metody naliczania opłaty za odbiór odpadów:
a) w oparciu o liczbę mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość (metoda tzw. „od osoby”- obecnie stosowana w naszej gminy);
b) w oparciu o ilość zużytej wody z danej nieruchomości (tzw. „od wody”);
c) w zależności od powierzchni lokalu mieszkalnego;
d) stała stawka za gospodarstwo domowe.
Po dokładnych analizach możemy śmiało powiedzieć, że obecna stawka „od osoby” okazała się nie być tą najlepszą, najbardziej precyzyjną i sprawiedliwą dla wszystkich mieszkańców. Deklarowana liczba osób zamieszkujących często odbiega od liczby zameldowanych na nieruchomościach. W chwili obecnej różnica pomiędzy liczbą mieszkańców deklarujących odbiór odpadów, a liczbą mieszkańców faktycznie zameldowanych to aż 2.040 osób. Oczywiście wiadomo, że nigdy nie będzie tak, że ilość osób zameldowanych będzie wprost równa ilości osób przebywających w gminie i składających deklarację. Trudno jest gminie, pomimo prowadzonej weryfikacji składanych deklaracji oraz kontroli w terenie, ustalić prawidłowy stan liczebny tych osób, które powinny złożyć deklarację lub aktualizację deklaracji. Tak utrzymująca się tendencja spadkowa deklarowania osób do opłaty oraz wyniki analizy potwierdzają konieczność zmiany metody przedmiotowej opłaty. Weryfikując możliwe i najbardziej wymierne metody uznaje się, że jest nią stawka opłaty w oparciu o ilość zużytej wody z nieruchomości. Coraz więcej samorządów już przyjęło w swoim systemie właśnie tą metodę.
Stawka za odpady naliczania jest od metra sześciennego zużytej wody. Jest to metoda wiarygodna i skuteczna. Podstawą do naliczania opłaty „śmieciowej” w takiej metodzie są rzeczywiste dane uzyskane od przedsiębiorstw wodno - kanalizacyjnych. Uwzględnione są zmiany na nieruchomościach, które w metodzie tzw. „od osoby” nie mają możliwości zostać uwzględnione, tj. m.in. zmiana zużycia wody podczas powrotu czy też wyjazdu, np. studentów. Metoda ta według wszelkich analiz gwarantuje największą szczelność systemu poprzez objęcie opłatą wszystkich mieszkańców, a nie wyłącznie tych zadeklarowanych, co w konsekwencji prowadzi do stanu, że płacą osoby zadeklarowane za te osoby, na które brak jest deklaracji poprzez wysokość stawek za opłatę..
Nadmienić należy, że w sąsiednich samorządach stawka za osobę przekracza już w 2019 roku kwotę 20 zł za odpady segregowane - jeszcze przed radykalną zmianą ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Przy wprowadzonych ustawowych zmianach w systemie gospodarki odpadami szacuje się znaczny wzrost kosztów jego obsługi, co przyczyni się do wzrostu cen za usługi świadczone przez firmy odbierające odpady, i nałoży na Gminę konieczność zmiany wysokości obecnej stawki za odpady w celu wywiązania się Gminy z obowiązku zapisu finansowego bilansowania się systemu (art. 6j ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach).
Umowę z firmą odbierającą odpady Gmina ma podpisaną do dnia 31 grudnia 2019 roku. Obecnie przeprowadzana jest procedura przetargowa na odbiór odpadów. Wyniki i cena przetargu będzie miała istotne znaczenie w kalkulowaniu stawki za odpady. Po procedurze przetargowej Gmina przeprowadzi analizy i w najbliższym czasie przedłoży jej wyniki radnym i poinformuje o nich mieszkańców gminy.
Artykuł umieszczony był w ostatnim numerze Bobolickich Wiadomości Samorządowych
"Co ma woda do śmieci?"
Kontynuujemy temat wprowadzania w naszej gminie nowych zasad gospodarki odpadami, w tym doboru właściwej, najbardziej wymiernej metody naliczania opłaty tzw. „śmieciowej” po wejściu zmian ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach od dnia 9 września 2019 r. Problemem większości gmin stał się odpowiedni dobór sposobu naliczania opłaty śmieciowej. Opłaty tak naliczonej, aby obejmowała ona jak największą liczbę mieszkańców oraz była sprawiedliwa, czyli spełniała zasadę: zanieczyszczający płaci. Nie ma niestety systemu naliczania opłaty, który w sposób całkowicie sprawiedliwy i akceptowalny przez mieszkańców, funkcjonuje w każdej gminie. Dlatego też, na bazie kilkuletnich naszych doświadczeń, analiz i obserwacji należy stwierdzić, że obecnie funkcjonująca opłata stanowiąca iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących (a właściwie zadeklarowanych) daną nieruchomość i stawkę ustaloną przez Radę Miejską w Bobolicach - nie sprawdziła się. Najważniejsze wady dotychczasowej metody to m.in.:
1. Brak możliwości prawnych zweryfikowania rzeczywistej liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość.
2. Brak w wielu przypadkach terminowej i bieżącej aktualizacji deklaracji zmieniającej ilość faktycznie przebywających osób, co rodzi ryzyko manipulowania danymi dotyczącymi liczby mieszkańców danej nieruchomości - zaniżanie stanu faktycznego przez właścicieli nieruchomości składających deklaracje.
3.Spadek liczby osób deklarujących odbiór odpadów komunalnych przy dużych kosztach stałych. Tendencja spadkowa liczby mieszkańców przekłada się na brak stabilności wpływów z tytułu opłat, a w konsekwencji
na wzrost stawki.
4. W dotychczasowej metodzie osoby rzetelnie wykazujące ilość osób w deklaracjach tak naprawdę zobowiązani są pokrywać koszty za osoby uchylające się od obowiązku i nie wykazujące w deklaracjach faktycznej ilości osób zamieszkujących nieruchomość.
5. Brak możliwości rzetelnej weryfikacji segregacji lub jej braku.
W wyniku dokonania analiz funkcjonowania całego systemu gospodarki odpadami, jak pisaliśmy już wcześniej skłaniamy się ku zmianie wyboru metody naliczania opłaty za śmieci na metodę „od zużycia wody na nieruchomości”. Według wszelkich analiz jest to metoda najbardziej szczelna i co najważniejsze - sprawiedliwa. Głównymi zaletami tej metody są m.in.:
- Wiarygodność, łatwość i skuteczność weryfikacji — w oparciu o dane z odczytów wodomierzy ewidencjonowane przez Regionalne Wodociągi i Kanalizację w Białogardzie, spółdzielnie lub wspólnoty mieszkaniowe.
- Metoda odzwierciedla przejściowe zmiany w liczbie osób zamieszkujących na nieruchomości w danym czasie, które w obecnym systemie naliczania opłaty nie mają podstaw do uwzględnienia, tj. zmniejszone zużycie wody na nieruchomości spowodowane np.: wyjazdem do pracy na długi okres, wyjazdem na wakacje, studia, itp., przekładać się będzie równocześnie na zmniejszoną ilość powstających odpadów i tym samym niższą opłatą za ten okres.
- Metoda jest szczelna i faktycznie obejmie wszystkie osoby zamieszkujące na terenie miasta i wytwarzające śmieci - w tym okresowo zamieszkałe, np. osoby wynajmujące
mieszkania, a także przyjezdne, a nie wyłącznie zadeklarowanych, co w konsekwencji będzie najbardziej sprawiedliwe dla mieszkańców oraz będzie miało znaczący wpływ na ustalenie wysokości opłaty. - Nie powoduje konieczności składania aktualizacji deklaracji przy każdej zmianie ilości osób zamieszkałych.
Co ma woda do śmieci? Woda jest wskaźnikiem zamieszkiwania na danej nieruchomości. To licznik wody odzwierciedla przejściowe zmiany na nieruchomości, które w dotychczasowym systemie naliczania, a mianowicie „od osoby”, nie miały podstaw do uwzględnienia. To wodomierz wykaże każdemu zmniejszone zużycie wody na nieruchomości spowodowane między innymi wyjazdem do pracy za granicę, wyjazdem na urlop wypoczynkowy, opuszczenie domu przez dorosłe dzieci. Tutaj następuje ta wzajemna relacja pomiędzy: zamieszkiwaniem = zużyciem wody = wytwarzaniem śmieci i naliczeniem z tego tytułu opłaty: jest zużycie wodyoznacza to, że na nieruchomości zamieszkują osoby «-> jeśli zamieszkują, to wytwarzają śmieci *-» to, występuje podstawa naliczenia opłaty. Mniejsze zużycie wody świadczy jednoznacznie o mniejszej ilości osób zamieszkujących, a tym samym o mniejszej ilości wytworzonych odpadów. Zużycie wody zostanie wykazane również na tych posesjach, na których dotychczas z różnych powodów nie zgłoszono dodatkowo zamieszkujących osób. Zdarza się, że zapominamy o obowiązku aktualizacji deklaracji każdorazowo przy zmianie liczby osób zamieszkujących nasze gospodarstwo. Dzięki takiemu rozwiązaniu obejmiemy systemem wszystkie osoby zamieszkujące naszą gminę.
Szczelność systemu ma decydujący wpływ na ustalanie wysokości opłaty. Dotychczasowa sytuacja pokazuje, że osoby starannie wypełniające obowiązek deklarowania
faktycznie zamieszkującej ilości osób do naliczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi ponoszą koszt za osoby nie wywiązujące się z tego obowiązku. Woda, a właściwie średnioroczne zużycie wody za rok poprzedni wskazane na wodomierzu głównym stanowi podstawę naliczenia opłaty na danej nieruchomości. W związku z posiadaniem przez mieszkańców z terenu Gminy Bobolice dodatkowych wodomierzy (podliczników) na wodę bezpowrotnie zużytą, planowane jest wprowadzenie opłaty śmieciowej, w taki sposób, aby nie powodować naliczenia opłaty w pełnej jej wysokości. Planowane jest wprowadzenie w takim przypadku symbolicznej opłaty od lm3 zużytej wody, co podyktowane jest faktem, iż posiadanie np. ogródków również ma wpływ na powstawanie odpadów, tj. np. opakowania po nawozach, nasionach, odżywkach, itp.
W przypadku nieruchomości, na których nie będzie można ustalić ilości zużytej wody (brak opomiarowania - rozliczenie ryczałtowe, brak podłączenia do sieci wodociągowej - np. ujęcie własne) opłata zostanie ustalona na podstawie zużycia wody na jednego mieszkańca, tj. 3 m3 miesięcznie na osobę według Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 14.01.2002 r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody (Dz. U. 2002, poz. 70). Mieszkańcy, którzy zamieszkują na nieruchomościach zabudowanych budynkami jednorodzinnymi i posiadają kompostowniki na bioodpady, w tym odpady zielone będą mogli skorzystać z częściowego zwolnienia z opłaty śmieciowej. Zmiana metody będzie powodowała konieczność składania nowej deklaracji przez właściciela nieruchomości.
Nowy projekt uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w gminie Bobolice jak również pozostałe uchwały warunkujące prawidłowe funkcjonowanie całego systemu są w trakcie opracowania. Cdn.