Seniorze uważaj! Nie daj się oszukać!
Złodzieje nie próżnują. Seniorze, nie daj się oszukać!
Kreatywność oszustów i złodziei nie zna granic. Na wnuczka, na policjanta, pracownika firmy telekomunikacyjnej, ośrodka pomocy społecznej – oszukują w świecie realnym, oszukują w Internecie.
Drodzy Seniorzy, bądźcie czujni, jeżeli coś budzi wasz niepokój – skontaktujcie się z zaufaną osobą lub zadzwońcie na policje.
Najczęstsze metody działania oszustów:
– „Metoda na wnuczka”: oszust podaje się za członka rodziny i informuje, że pilnie potrzebuje gotówki na spłatę pożyczki, operację dla chorego dziecka, zakup auta w okazyjnej cenie lub chce zapłacić odszkodowanie osobie, którą np. potrącił na przejściu dla pieszych.
– „Metoda na policjanta”: oszust podaje się za policjanta lub funkcjonariusza CBŚP. Informuje, że rozpracowuje szajkę oszustów, którzy właśnie zaatakowali konto bankowe seniora i wyprowadzają z niego pieniądze. Aby tego uniknąć, oszust żąda wypłaty lub przekazania gotówki, która ma pomóc schwytać złodziei.
– „Metoda na pomoc społeczną”: oszust podaje się za pracownika opieki społecznej. Informuje właściciela mieszkania, że została przyznana specjalna zapomoga, tylko trzeba podpisać odpowiednie dokumenty i oświadczenia.
– „Metoda na akwizytora”: oszust podaje się za sprzedawcę rewelacyjnych produktów, w szczególności medycznych, które uzdrawiają i pomagają we wszystkich schorzeniach. Właściciel mieszkania, który zaprasza akwizytora do siebie, może liczyć wyłącznie na zakup drogiego i bezużytecznego towaru.
– „Metoda na urzędnika”: oszust podaje się za pracownika gazowni czy administracji, który przedstawia sfałszowane dokumenty niedopłaty za media czy też zaliczek na wymianę liczników, a potem pobiera w gotówce wysoką opłatę.
– „Metoda na rurę”: oszust podaje się za pracownika administracji. Informuje właściciela mieszkania, że zalewane jest mieszkanie sąsiadów, wobec czego należy wykonać kontrolne sprawdzenie szczelności rur w pomieszczeniach.
– „Metoda na szklankę wody”: oszust puka do drzwi domu, mieszkania i prosi o pomoc, ponieważ musi szybko zażyć lekarstwa, ale bez wody nie jest w stanie tego zrobić. Właściciel mieszkania zaprasza oszusta do siebie i zanim zdąży napełnić szklankę wodą, traci schowane w szafie lub komodzie pieniądze i wartościowe rzeczy;
– „Metoda covidowa”: oszust podaje się za przedstawiciela wyspecjalizowanej firmy, która nieodpłatnie dokonuje dezynfekcji domów i mieszkań.
Należy pamiętać, że pracownicy instytucji zawsze z wyprzedzeniem informują o swoich wizytach, zwłaszcza o przeglądach instalacji wentylacyjnych, elektrycznych i gazowych. Metody oszustów wciąż są modyfikowane. Pandemia jest także czasem, w którym oszuści działaj równie intensywnie.
PAMIĘTAJ !
– Przez telefon każdy może być wnuczkiem, policjantem, urzędnikiem, synem znajomego…
– Zachowaj ostrożność, gdy odbierasz telefon od osoby podającej się za krewnego lub znajomego będącego w potrzebie finansowej. Nie daj się ponieść emocjom.
– Nigdy nie wpuszczaj do domu osób, których nie znasz i nie przekazuj im pieniędzy.
– Policja nigdy nie prosi o przekazanie oszczędności,- nigdy też nie informuje o przeprowadzanych tajnych akcjach przez telefon.
Jak nie stać się ofiarą oszustów?
Przede wszystkim należy zachować ostrożność – jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań.
Nie informujmy nikogo telefonicznie o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub jakie przechowujemy na koncie. Nie wypłacajmy z banku wszystkich oszczędności.
Zadzwońmy do kogoś z rodziny, zapytajmy o to czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.
W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon, za policjanta – zakończmy rozmowę telefoniczną rozłączając się!
Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich.