Informacja prasowa, 14.05.2025
Ruszył konkurs „Z wiatrem ku przyszłości” dla uczniów szkół podstawowych z Bobolic, Dargini, Kłanina i Drzewian
Przygotowanie plakatu, napisanie listu lub nagranie filmu – to zadania dla uczestników gminnego szkolnego konkursu „Z wiatrem ku przyszłości” organizowanego przez GreenArt Development. Głównym celem wydarzenia jest kształtowanie postaw proekologicznych wśród najmłodszych mieszkańców gminy oraz zwiększanie ich świadomości na temat odnawialnych źródeł energii. Nad swoimi propozycjami konkursowymi pracują już uczniowie szkół podstawowych w Dargini, Bobolicach, Kłaninie i Drzewianach.
Konkurs został ogłoszony z okazji Światowego Dnia Wiatru, który jak co roku przypada na 15 czerwca. Jak wskazuje Ewelina Żabińska, przedstawiciel GreenArt Development, zbliżający się dzień jest dobrą okazją do rozmowy z dziećmi i młodzieżą o roli OZE dla przyszłości planety i regionu.
– Zadania konkursowe zostały przygotowane tak, aby były jednocześnie ciekawą formą zabawy i okazją do zdobywania wiedzy o odnawialnych źródłach energii (OZE). Chcemy pokazać, jak OZE wpływają na nasze codzienne życie – od sposobu, w jaki ogrzewamy domy, po to, skąd pochodzi prąd w gniazdkach. Zależy nam, by uczniowie lepiej rozumieli, dlaczego coraz częściej mówi się o ochronie środowiska i jak te zmiany pozytywnie wpływająna ich najbliższe otoczenie – zwłaszcza w kontekście planowanej farmy wiatrowej w gminie. Liczymy na to, że udział w konkursie zachęci młodych ludzi do aktywnego zainteresowania się tym, co dzieje się wokół nich[Go1] – wyjaśnia Ewelina Żabińska.
Rodzaj zadania konkursowego zależy od wieku uczestników. Uczniowie klas I-III przygotowują wspólnie plakat „Ziemia to nasz dom” wraz z krótkim opisem. Wybrana tematyka daje młodym artystom dużą swobodę – prace wykonane w dowolnej technice (rysunek, wycinanki, kolaż) i mogą dotyczyć np. wizji świata przyszłości, ekoszkoły lub sposobów na dbanie o planetę.
Dzieci uczęszczające do klas IV-VI pracują w grupach od 2 do 3 osób nad listami do mieszkańców w 2040 roku – treść powinna uwzględniać opis zmian, które zaszły w przyszłości dzięki odnawialnym źródłom energii. W przypadku uczniów klas VII-VIII zadanie polega na nagraniu krótkiego filmuo tematyce „Transformacja energetyczna – nasza przyszłość?”. Uczestnicy ostatniej grupy również realizują swoje zadanie w małych zespołach.
W ramach konkursu przewidziano nagrody zarówno dla klas młodszych, jak i starszych. W kategorii klas I–III za zajęcie pierwszego miejsca przyznany zostanie globus interaktywny, a za drugie i trzecie miejsce – interaktywna mapa (nagrody dla klas). Wszyscy uczestnicy klas I-III otrzymają drobny upominek w postaci worka-plecaka. W kategorii klas IV–VIII członkowie zwycięskich grup otrzymają nagrody indywidualne: bezprzewodowe słuchawki za pierwsze miejsce oraz powerbanki za miejsca drugie i trzecie.
To nie pierwsza inicjatywa GreenArt Development realizowana we współpracy ze szkołami. - Regularnie angażujemy się w działania edukacyjne w gminach, w których prowadzimy nasze projekty. Zależy nam na budowaniu dobrych relacji z lokalnymi społecznościami, a szczególnie na wspieraniu edukacji ekologicznej dzieci i młodzieży. Chcemy pomagać w kształtowaniu świadomości na temat odnawialnych źródeł energii i ochrony środowiska – w sposób przystępny, angażujący i dostosowany do wieku uczestników – dodaje Ewelina Żabińska.