Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Społecznych w Bobolicach pozyskało dofinansowanie na realizację projektu pt. „Fantastyczne możliwości życia wolnego od trudności i kłopotów” w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym. Zadanie zostanie dofinansowane ze środków budżetu województwa zachodniopomorskiego, w wysokości: 23199,60 zł.
Projekt będzie realizowany we współpracy z Miejsko – Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Bobolicach i placówkami oświatowymi z terenu gminy Bobolice.
Prawidłowy rozwój społeczny u dzieci, jest ściśle związany z rozwojem emocjonalnym, kształtującym się już od najmłodszych lat. Choć to fundamentalna bliskość rodziców (opiekunów) gwarantuje dziecku biologiczną potrzebę bezpieczeństwa, nie bez znaczenia pozostaje najbliższe otoczenie. Relacje społeczne odgrywają istotną rolę w życiu młodego człowieka – są źródłem wsparcia, zrozumienia i dobrego samopoczucia. Szczególnie aktualnym wyzwaniem jest realizowanie programów, w których jest miejsce na wyrażenie emocji oraz komunikowanie różnych problemów przez samych uczestników.
Jednym z ważniejszych problemów społecznych jest wczesna próba picia alkoholu przez dzieci. Wiek inicjacji alkoholowej stale się obniża – dowodem na to są polskie i zagraniczne badania. Pokazują one, że ten problem dotyczy grup dzieci uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Statystki obejmują dzieci z różnych środowisk, nie tylko tych zagrożonych wykluczeniem (rodziny gdzie występuje bezrobocie, alkoholizm, rodzina niepełna itd.).
Próbą zmniejszenia skali problemu jest wprowadzanie programów rekomendowanych przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Jednym z takich programów jest Program Fantastyczne Możliwości. Celem programu jest opóźnienie inicjacji alkoholowej wśród dzieci oraz ograniczanie problemów związanych z piciem alkoholu przez dorastających poprzez wzmacnianie rodzinnych, indywidualnych i rówieśniczych czynników chroniących. Program Fantastyczne Możliwości składa się z części szkolnej i domowej. Realizacja programu rozpoczyna się Wieczorem fantastycznych pomysłów - spotkaniem uczniów, rodziców i nauczycieli, którego celem jest zainicjowanie programu oraz zachęcenie rodziców do aktywnego udziału w proponowanych aktywnościach. Cykl zajęć w klasie, prowadzonych przez nauczyciela i liderów młodzieżowych, składa się z 5 spotkań. Dotyczą one takich tematów jak: bezpośrednie konsekwencje picia alkoholu przez młodzież, powody sięgania po alkohol, rozpoznawanie i odpieranie nacisków społecznych związanych z piciem alkoholu, ćwiczenie różnych sposobów odmawiania oraz propagowanie alternatywnych wobec picia alkoholu sposobów spędzania wolnego czasu. Liderzy kierują pracą małych grup i wykonują zadania polegające, m.in. na zbieraniu i notowaniu wyników dyskusji w małych grupach, prowadzeniu gier bądź odgrywaniu scenek. Domowa część programu realizowana jest równolegle z zajęciami w klasie. Podstawę tej części stanowią cztery broszury, adresowane przede wszystkim do rodziców. W broszurach poruszane są takie zagadnienia jak: sytuacje związane z piciem alkoholu, z którymi mogą stykać się dzieci; konsekwencje wczesnego sięgania po alkohol; informacje o alkoholu w środkach masowego przekazu (głównie w telewizji); rodzinne zasady dotyczące picia alkoholu, sposoby zapewnienia dzieciom atrakcyjnych form spędzania czasu z przyjaciółmi oraz ograniczenie dostępności alkoholu dla nastolatków w społeczności lokalnej. Zadania rodziców nie ograniczają się tylko do zapoznania z treścią kolejnych zeszytów, polegają również na rozwiązywaniu wraz z dziećmi zadań domowych. Celem zamieszczonych w tych zeszytach zadań jest stworzenie okazji do rozmowy na tematy związane z alkoholem. Program Fantastyczne Możliwości kończy się wspólnym spotkaniem wszystkich uczestników - czyli Wieczorem dobrej zabawy.
W programie porusza się następujące tematy:
* fakty na temat alkoholu i problemy związane z jego używaniem
* wpływ mediów oraz reklam na przekonania młodzieży dotyczące alkoholu
* wpływ rówieśników i środowiska lokalnego na zachowania nastolatków oraz sposoby radzenia sobie z naciskami skłaniającymi do picia alkoholu; uczniowie praktycznie ćwiczą takie umiejętności
* powody, dla których młodzi ludzie sięgają po alkohol, oraz konsekwencje picia w młodym wieku.
Uczniowie i rodzice otrzymują zeszyty do wspólnego rozwiązywania zadań, m.in. mają one ułatwić rozmowy na tematy związane z piciem alkoholu. Poza rodzicami młodzi ludzie często jako autorytet stawiają sobie rówieśników właśnie dlatego program przewiduje powierzenie rówieśnikowi roli młodzieżowego lidera, który ma wpływ na kolegów. Programem objęte będą dzieci ze Szkoły Podstawowej w Bobolicach i Szkoły Podstawowej w Dargini (razem minimum 100 os.).
W ramach projektu zaplanowano przeszkolenie 8 nauczycieli / pedagogów z placówek oświatowych w gminie Bobolice w zakresie przygotowania do prowadzenia wczesnej profilaktyki alkoholowej "Fantastyczne Możliwości".
Kolejnym rekomendowanym przez PARPA jest APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY EMOCJONALNEJ. Dzięki realizacji projektu chcemy wyposażyć nauczycieli klas II - V w umiejętności prowadzenia tego programu dla swoich wychowanków. Celem głównym programu jest rozwijanie u uczniów w wieku 8-12 lat umiejętności radzenia sobie ze stresem i trudnościami, a także kształtowanie postaw optymizmu, empatii, wytrwałości i wiary w siebie. W programie dzieci są uczone, że mogą mieć wpływ na to, w jaki sposób spostrzegają i interpretują różne wydarzenia ze swojego życia. Od tych interpretacji zależy ich odporność na stres, poczucie siły i własnej wartości. Przed przystąpieniem do realizacji zajęć z dziećmi nauczyciel lub wychowawca uczestniczy w 14 godzinnym szkoleniu dla realizatorów. Prowadzone metodami warsztatowymi szkolenie ma na celu przygotowanie nauczycieli do prowadzenia zajęć z uczniami, zapoznanie z zawartością programu, metodyką i materiałami do prowadzenia zajęć.
SWIS Bobolice
Zadanie publiczne współfinansowane jest ze środków budżetu Województwa Zachodniopomorskiego