Wydanie dowodów osobistych

Kategoria:

Kod RWA:

ED-05

Wymagane dokumenty:

Wniosek o dowód składa:

  • osoba, która ukończyła 18. lat i nie ma jeszcze dowodu,
  • osoba, która nie ukończyła 18. lat - jeśli do dnia 18. urodzin pozostało mniej niż 30 dni (składa wniosek bez udziału rodzica),
  • osoba, która musi wymienić dowód z powodu zmiany danych osobowych lub upływu terminu ważności,
  • rodzic, opiekun albo kurator - w imieniu osoby, która nie ma zdolności do czynności prawych (osoby całkowicie ubezwłasnowolnionej, dzieci do 13. roku życia) lub osoby, która ma ograniczoną zdolność do czynność prawnych (osoby częściowo ubezwłasnowolnionej, dzieci w wieku od 13. roku życia),
  • osoba, która utraciła dowód lub uległ on zniszczeniu,
  • osoba, która mimo ważności dowodu chce mieć dowód z warstwą elektroniczną i odciskami palców.

Nie musisz przygotowywać papierowego wniosku. Przygotujemy Twój wniosek w systemie na podstawie danych, które posiadasz oraz danych z rejestru PESEL. Przy składaniu wniosku pobierzemy od Ciebie odciski palców i podpis (dotyczy osób, które ukończyły 12. rok życia). Pamiętaj, że dzieci, które ukończyły 5. rok życia muszą być obecne w urzędzie podczas składania wniosku o dowód dla nich.

Do wniosku załącz aktualne kolorowe zdjęcie w formacie 35x45mm. Zdjęcie musi spełniać następujące wymagania: musi być wykonane w ciągu ostatnich 6 miesięcy, twarz musi znajdować się w pozycji na wprost, musi być wykonane na jednolitym, jasnym tle, z rówomiernym oświetleniem, mające dobrą ostrość oraz odwzorowujące naturalny kolor skóry, obejmujące wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, pokazujące wyrażnie oczy, źrenice, brwi z zachowaniem symetrii w pionie, z naturalnym wyrazem twarzy, niezasłoniętej włosami i z zamkniętymi ustami. Tu możesz sprawdzić, jak powinno wyglądać zdjęcie do dowodu - Zdjęcie do dowodu lub paszportu - Portal Gov.pl (www.gov.pl).

Ważne! Do urzędu zabierz ważny dowód osobisty lub ważny paszport (w przypadku, kiedy utraciłeś dowód). Jeśli nie masz takiego dokumetu, zabierz ze sobą inny dokument, w którym jest fotografia (np. prawo jazdy) - w celu potwierdzenia Twojej tożsamości. Jeśli otrzymałeś polskie obywatelstwo, zabierz dokumet podróży lub inny dokument stwierdzający tożsamość. Uwaga! Tożsamości nie możesz potwierdzić mDowodem z aplikacji mObywatel.

Jeśli ubiegasz sie o wydanie dowodu osobistego, ponieważ ktoś wykorzystał Twoje dane osobowe (kradzież tożsamości) - uprawdopodobnij, że takie zdarzenie miało miejsce. Musisz również zgłosić ten fakt na właściwym formularzu. 

Warstwa elektroniczna

Warstwa elektroniczna zawiera wszystkie dane, które znajdują się w warstwie graficznej i dodatkowo odciski palców i certyfikaty: (1) potwierdzenia obecności, (2) identyfikacji i uwierzytelnienie oraz (3) podpisu osobistego, które w przyszłości służyć będą w usługach e-administracji.

Certyfikat (1) aktywny jest w każdym dowodzie; certyfikat (2) - dotyczy tylko osób o pełnej i ograniczonej zdolności do czynności prawnej i uaktywniony jest po nadaniu indywidualnego numeru PIN;  certyfikat (3) - aktywny będzie jeśli wyrazisz na to zgodę i nadany  zostanie indywidualny numer PIN. Numery PIN nadaje posiadacz dowodu osobistego tzn. osoba, której dane są zamieszczone w dowodzie osobistym. Certyfikat podpisu osobistego dla osoby powyżej 13. roku życia zaktywizuje się dopiero po uzyskaniu pełnoletności. Możesz to zrobić przy odbiorze lub w dowolnym czasie w dowolnym urzędzie gminy. Kod PUK, który otrzymasz przy odbiorze dowodu osobistego, posłuży do odblokowania kodów PIN po trzykrotnym błędnym wprowadzeniu.

Miejsce złożenia dokumentów:

Urząd Miejski w Bobolicach ul. Ratuszowa 1 76-020 Bobolice  pok. nr 18 II piętro telefon 943458425.

Godziny przyjęć interesantów:

poniedziałek- środa od 8.00 do 14.00

czwartek od 9.00 do 17.00

piątek od 8.00 do 13.00

Opłaty:

Nie podlega opłacie.

Termin i sposób załatwienia:

Wniosek o wydanie dowodu osobistego powinieneś złożyć:

  • co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego,
  • niezwłocznie w przypadku: zmiany Twoich danych zawartych w dowodzie osobistym (na przykład zmiany nazwiska), utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego, jeśli doszło do takiej zmiany Twojego wyglądu, która utrudnia albo uniemożliwia rozpoznanie Cię (np. operacja plastyczna twarzy).

Dowód otrzymasz w ciągu 30 dni od momentu złożenia w urzędzie podpisu i odcisków palców. W szczególnych przypadkach termin może się przedłużyć. Jeśli tak się stanie, powiadomimy Cię o tym.

Podstawa prawna:

  • ustawa z 6.08.2010 r. o dowodach osobistych;
  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 27.12.2023 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu;
  • ustawa z 17.02.2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;
  • ustawa z 14.06.1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.

Tryb odwoławczy:

Przysługuje Pani / Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych w państwie członkowskim Pani / Pana zwykłego pobytu, miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia.

Inne informacje:

Wszelkie informacje dotyczące dowodu osobistego z warstwą elektroniczną (tzw. e-Dowodu) znajdziesz na portalu gov.pl pod linkiem e-Dowód - Portal Gov.pl

Obowiązek informacyjny

Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych). 

Tożsamość administratora. Administratorami są: 1. Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27 - odpowiada za utrzymanie i rozwój rejestru. 2. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, mający siedzibę w Warszawie (02-591) przy ul. Stefana Batorego 5 - odpowiada za kształtowanie jednolitej polityki w zakresie realizacji obowiązków określonych w ustawie oraz personalizację dowodów osobistych. W zakresie danych przetwarzanych w dokumentacji papierowej i innych zbiorach danych prowadzonych przez organ wydający dowód osobisty jest Burmistrz Bobolic.  

Dane kontaktowe administratora. Z administratorem - Ministrem Cyfryzacji można się skontaktować poprzez adres e-mail: iod@mc.gov.pl, formularz kontaktowy pod adresem https://www.gov.pl/cyfryzacja/kontakt, lub pisemnie na adres siedziby administratora. Z administratorem - Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji można się skontaktować pisemnie na adres siedziby administratora. Z administratorem - Burmistrzem Bobolic można się skontaktować poprzez adres e-mail: gmina@bobolice.pl lub pisemnie na adres: ul. Ratuszowa 1, 76-020 Bobolice.

Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych. Administrator - Minister Cyfryzacji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez e-mail:  iod@mc.gov.pl, lub pisemnie na adres siedziby administratora. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych. Administrator - Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez e-mail: iod@mswia.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora. Administrator - Burmistrz Bobolic - wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez e-mail: iod@@bobolice.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora. 

Cele przetwarzania i podstawa prawa. Pani / Pana dane będą przetwarzane na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na Administratorze (art. 6 ust. 1 lit. c oraz art. 9 ust. 2 lit. g RODO) w celu:

  • wydania Pani / Panu dowodu osobistego.
  • unieważnienia Pani / Pana dowodu osobistego z powodu: zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu, zmiany danych zawartych w dowodzie, upływu terminu ważności dowodu, utraty obywatelstwa polskiego lub zgonu.
  • uzyskania przez Panią / Pana zaświadczenia o danych własnych zgromadzonych w Rejestrze Dowodów Osobistych,
  • realizacji wniosku o wydanie dowodu osobistego w miejscu pobytu wnioskodawcy.

Pani / Pana dane będą przetwarzane na podstawie przepisów ustawy o dowodach osobistych.  

Odbiorcy danych. W celu sporządzenia dowodu osobistego Pani / Pana dane osobowe będą przekazywane do Centrum Personalizacji Dokumentów MSWiA. Ponadto dane mogą być udostępniane zgodnie z przepisami ustawy o dowodach osobistych służbom, organom administracji publicznej, prokuraturze oraz innym podmiotom, jeżeli wykażą w tym interes prawny w otrzymaniu danych.

Okres przechowywania danych. Dane w Rejestrze Dowodów Osobistych będą przetwarzane bezterminowo. Dane zbierane w ramach wniosków o wydanie dowodu osobistego w miejscu pobytu wnioskodawcy, po zrealizowaniu celu, dla którego zostały zebrane, będą przetwarzane do celów archiwalnych i przechowywane przez okres niezbędny do zrealizowania przepisów dotyczących archiwizowania danych obowiązujących u Administratora.

Prawa podmiotów danych. Przysługuje Pani / Panu prawo dostępu do Pani / Pana danych oraz prawo żądania ich sprostowania, a także danych osób, nad którymi sprawowana jest prawna opieka, np. danych dzieci.

Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego. Przysługuje Pani / Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych w państwie członkowskim Pani / Pana zwykłego pobytu, miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia.

Źródło pochodzenia danych osobowych. Pani / Pana dane do Rejestru Dowodów Osobistych wprowadzane są przez następujące organy: organ gminy, który wydaje lub unieważnia dowód osobisty; ministra właściwego do spraw wewnętrznych, który personalizuje dowód osobisty.

Informacja o dowolności lub obowiązku podania danych. Obowiązek podania danych osobowych wynika z ustawy o dowodach osobistych.